Az online tanácsadási keretek különösen vonzóak a serdülők és fiatalok számára, mert gyorsak, olcsóak, vagy akár ingyenesek, könnyen használhatóak és folyamatosan elérhetőek. Ezen túl az internet rengeteg pozitív képzettársításnak kínál teret. A fiatalok gyakran érzik úgy, hogy valakivel meg kell osztaniuk a kisebb nagyobb problémáikat, amikor azok már meglehetősen nyomasztják őket. Meglehet, általában nem kapnak azonnali választ, de az, hogy leírják, elmesélik valakinek gondjaikat, azonnali megkönnyebbülést hozhat számukra.
Az internetes tanácsadás egy tipikusan alacsony küszöbű szolgáltatás, hiszen segítségével a kliens számtalan segítő rendszert elérhet anélkül, hogy elkötelezné magát, illetve igen kevés erőfeszítést kell tennie a kapcsolat létrejötte érdekében. Valójában ahhoz, hogy ezeknek a szervezeteknek a segítségét igénybe vegye, nem kell pénzt befizetnie, és előzetes időpontokat egyeztetnie. Ahhoz, hogy segítséget kérjen, nem kell lemondania éppen aktuális szenvedélyéről, nem kell felfüggesztenie egy önromboló magatartást, vagyis nem kell, hogy megfeleljen a szociális kívánatosságnak.
Az írott kommunikáció ereje
Ha a segítségkérő megfogalmazza kérdését vagy problémát, máris világosabban láthatja a helyzetet, és megkönnyebbül. Az írás segít abban, hogy kívülről lásson rá a kliens saját történetére. Ez a rálátás, kognitív rendezés az újraolvasással fokozottabb lehet, mint a személyes tanácsadás esetén, ahol az egyszer elhangzott szavak illékonyabbak.
Az időben eltolt kommunikáció a tanácsadónak is kedvez, mivel a tanácsadás folyamata lelassul, a tanácsadónak azon túl, hogy elegendő ideje van válaszolni, arra is mód nyílik, hogy utánanézzen a nehezebb témáknak, vagy konzultációt kérjen más szakemberektől. A tanácsadás teljes folyamata dokumentált, így a segítő bármikor visszautalhat vagy támaszkodhat a leírtakra, illetve ugyanígy a visszatekintés lehetőségével élhet a segítségkérő is.(www.drogstop.hu)
Az anonimitás hatása
Az áttekintésünkben megjelenő tartalmak bemutatásában Jones G. Stokes (2008) munkája volt segítségünkre. Az online segítségnyújtás egyik leglényegesebb sajátossága a személyes tanácsadással szemben az anonimitás, melynek számos pozitív és számos negatív vonását is kiemelhetjük.
A pozitív hatások közül hangsúlyozhatjuk, hogy ezen az úton kevésbé gátolt a kommunikáció, hajlamosabb a levélíró személyes információkat megosztani, továbbá kevésbé tetszetős tulajdonságait elrejteni. Egy önmagában bizonytalan, vagy introvertált, esetleg szorongó ember, akinek kevés tapasztalata van a társas kapcsolatok kialakításáról, előnyt élvezhet azért, is, mert az online levelezésben hiányzik a kapcsolatteremtés kezdeti szakasza. Az a narratíva, amelyet önmagáról formál a levélíró, szabadabban „szerkeszthető”, mint az élő kapcsolat során. A potenciális segítségkérő a saját belátása szerint, a neki megfelelő mélységben és részletességben mutathatja be önmagát. Megteheti például, hogy csak egy bizonyos problémájára, hiányosságára fókuszál, és nem szembesül egyszerre az összes nehézségével. Az anonimitás miatt kisebb a kapcsolati függőség hatása, amely nagyobb autonómia érzést biztosíthat a segítségkérőnek, szemben személyes segítségkérés során azonnal megjelenő autoritás mintázattal. Könnyen belátható az anonimitás feltétele mellet kisebb a stigmatizáció veszélye.
Természetesen a számtalan pozitívum mellett negatív hatásokkal is kell számolnunk, mint személytelen kommunikáció, továbbá egy hamis self kiépülésének szándéktalan, vagy szándékos lehetősége. Könnyen belátható, hogy éppen ezeknek az embereknek szükségük lenne több támogatásra, így skill-ek tanulására a kapcsolatok kialakítása érdekében, továbbá érzelmek visszajelzésének tanulására, távolság szabályozás és gesztusok manifesztációjára, amiket a face to face kommunikációban könnyebben megkaphatnának. Nem ritka következménye az anonimitásnak a trágár beszéd, szélsőséges emocionális kitörések, gátlástalan kitárulkozás is, amely kevésbé fordul elő a személyes tanácsadás során.
Forrás:
Szenes Márta, Sebő Tamás (2012): Valódi segítség virtuális térben In: Fiatalok biztonságkeresési stratégiái az információs társadalomban. Szerk: Kőrössy J.-Kőváry Z. Szeged 193-208
SZTE Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központ
Diákcentrum Universitas Alapítvány - Levelezési cím: 6722 Szeged, Honvéd tér 6.; tel: 62/544-029 Adószám: 18452763-1-06
„A Szegedi Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda által a 12-29 éves fiatalok társadalmi részvételének fejlesztése az eddigi munka további fejlesztésével, új szolgáltatásokkal, módszerekkel” TÁMOP-5.2.5/B-10/2-2010-0155"
"Hallgatói és intézményi szolgáltatásfejlesztés a Szegedi Tudományegyetemen" - TÁMOP-4.1.1-08/1-2009-0015
"Munkaerő-piaci igényekre támaszkodó gyakorlatorientált képzések,szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetem fókuszában." - TÁMOP-4.1.1.F-14/1/Konv-2015-0006
"A Szegedi Tudományegyetem oktatási és szolgáltatási teljesítményének innovatív fejlesztése a munkaerő-piaci és a nemzetközi verseny kihívásaira való felkészülés jegyében"
Projekt azonosító: EFOP-3.4.3-16-2016-00014
Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyezned kell a JavaScript használatát.