Már a XIX. századtól folytak vizsgálatok a tehetség-témakörben. A kutatókat érdekelte, milyen komponensek határozzák meg a tehetség fogalmát. Ki valójában a tehetséges?
A tehetség meghatározása, vagyis a kiemelkedő képesség megítélése koronként változott. Egy biztos, az intelligenciahányados (IQ) részét képezte a” besorolásának”. Galton vállalkozott először az általános értelmi képesség mérésére, majd az ő munkásságára alapozva tette meg további vizsgálatait Terman, aki szintén a tehetséget az intelligenciával azonosította. Terman magas IQ-val rendelkező gyermekek életútját követte, azonban azt találta, hogy nem a legintelligensebb egyénekből lettek a nagy alkotók. A szakemberek számára hasznos és elengedhetetlen vizsgálati módszer az intelligencia teszt, de a tehetség azonosításához hatékonysága megkérdőjelezhető.
Révész Géza azt gondolta, hogy sok tehetség kimarad a besorolásból, ha csak az IQ-t vesszük alapul. „Más típusú intelligencia a tudósé, és a művészé, valamint a gyakorlati életben érvényesülni akaró emberé.”
Renzulli 1978-ban megalkotta a tehetséget leíró háromkörös modellt, amit később 4-re bővített Czeizel:
- átlag feletti általános képesség: magas szintű gondolkodás
- specifikus szellemi képességek: különböző képesség területek pl.: nyelvi, zenei, matematikai stb.
- kreativitás, melyet divergens gondolkodásmód jellemez, a szokásostól eltérő problémamegoldás, egyediség
- feladat iránti elkötelezettség: motiváció, kitartás, versenyszellem, EQ (érzelmi intelligencia) stb.
Czeizel Endre, a már előbb leírt modellt kiegészítette +1 faktorral, a sors faktorral. Ezt három szempont alapján magyarázza a kutató, amik nehezíthetik a tehetség kibontakoztatását, vagyis képességé alakítását. Ezen szempontok a korai halál, a betegségek, valamint a tehetségvesztés pl.: szegénység vagy háború. A társadalom szerepe (család, iskola, társak) befolyásoló hatással van a tehetség kibontakoztatásához, valamint a +1 faktor sem szabad figyelmen kívül hagynunk. Czeizel szerint „az alkotásra képes kort meg kell élnünk”.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a tehetséges gyermekek felismerése nem szorítható modellek közé. Az Amerikai Oktatási Hivatal (1972) szerint a szakembereknek figyelembe kell venni bizonyos területeket, amiben a gyermekek kimagasló teljesítményt nyújthatnak. Ezen területek egyike a kreatív gondolkodás, valamint a pszichomotoros képességek, művészi adottságok, specifikus tanulási kompetencia stb. A kivételes általános értelmesség bizonyos szakterületeken nagy hatással van a teljesítményre, pl. tudományokban, viszont a specifikus szellemi képességek döntik el a pályaválasztást, vagyis a tehetség orientációját. A magas intelligencia nem minden esetben jelent garanciát arra, hogy a személy magas teljesítményt ér el, de ennek alacsony szintje gátolhatja a tehetség megnyilvánulását. Ez alól kivétel a zenei és vizuális tehetségszféra, amiben az általános értelmesség kevésbé fontos. Ezt jól példázza a spanyol Picasso vagy magyar vonatkozásban Gruber Béla képzőművész.
A Renzulli és Czeizel által leírt 4 körös modell alapul szolgál a tehetség felismeréséhez és ezek egybeesése kivételes társadalmi teljesítményt eredményezhet.
„Ha van valami, ami sokkal ritkább, mint a tehetség, az a tehetség felismerésének képessége.” Robert Half
Hivatkozások:
Dr. Czeizle Endre: Sors és tehetség, Urbis Könyvkiadó 2004
Dr. Gyarmathy Éva: A tehetség, ELTE Eötvös Kiadó 2006
SZTE Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központ
Diákcentrum Universitas Alapítvány - Levelezési cím: 6722 Szeged, Honvéd tér 6.; tel: 62/544-029 Adószám: 18452763-1-06
„A Szegedi Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda által a 12-29 éves fiatalok társadalmi részvételének fejlesztése az eddigi munka további fejlesztésével, új szolgáltatásokkal, módszerekkel” TÁMOP-5.2.5/B-10/2-2010-0155"
"Hallgatói és intézményi szolgáltatásfejlesztés a Szegedi Tudományegyetemen" - TÁMOP-4.1.1-08/1-2009-0015
"Munkaerő-piaci igényekre támaszkodó gyakorlatorientált képzések,szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetem fókuszában." - TÁMOP-4.1.1.F-14/1/Konv-2015-0006
"A Szegedi Tudományegyetem oktatási és szolgáltatási teljesítményének innovatív fejlesztése a munkaerő-piaci és a nemzetközi verseny kihívásaira való felkészülés jegyében"
Projekt azonosító: EFOP-3.4.3-16-2016-00014
Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyezned kell a JavaScript használatát.